Languages
  • Suomi
    • English

Laskun eräpäivä meni, mutta rahaa ei näy? Tässä yleisimmät syyt ja ratkaisut

Kevytyrittäjä on huolissaan rahassa, eräpäivä meni jo.

Asiakkaalle asetettu eräpäivä tuli ja meni, mutta maksua ei näy. Moni kevytyrittäjä törmää silloin tällöin viivästyneisiin maksuihin asiakkailta, mutta hätä ei ole tämän näköinen! Kokosimme tähän artikkeliin yleisimmät syyt ja ratkaisut, mistä palkan viivästyminen voi johtua.

1. Hups! Olet liian aikaisin liikkeellä.

Raha saapuu yleensä tilillesi 1-2 arkipäivää eräpäivän jälkeen. Tämä ei välttämättä tarkoita sitä, että lasku olisi myöhässä. Malta siis vielä hetki, jos eräpäivä oli tänään. Huomioithan myös pyhäpäivät, viikonloput ja Ninjoun aukioloajat.

2. Asiakkaan laskutustiedot ovat muuttuneet.

Joskus maksun viivästyminen johtuu siitä, että laskutustiedot eivät ole ajan tasalla. Varmista, että laskutustiedot ovat oikein ennen kuin lähetät laskun. Suosi ehdottomasti verkkolaskutusta, jos se on mahdollista. Sähköpostilaskut voivat joskus mennä asiakkaan roskapostikansioon. Perinteinen paperilasku on hitain tapa lähettää laskuja.

3. Asiakas on unohtanut maksaa.

Jos maksu on viikon tai useamman verran myöhässä, on inhimillinen unohdus mahdollinen. Ota yhteyttä asiakkaaseen muistuttaaksesi laskun maksamisesta. Tyyli on vapaa, mutta ystävällinen kannattaa olla. Voit pyytää Ninjouta kyselemään laskun perään. Tästä on usein apua.

4. Laskun loppusumma on väärin.

Olethan tarkkana, etteivät summat ole väärin. Asiakas usein hylkää virheelliset laskut.

5. Toimeksianto ei mennyt suunnitelmien mukaan.

Joskus asiakkaalla on eriävä näkemys tehdyn työn hinnasta tai lopputuloksesta. Ole ajoissa selvittämässä, pitääkö hintaa alentaa tai pitääkö toimeksiantoa vielä täydentää. Kirjallinen sopiminen millä tahansa viestillä auttaa välttämään tämän karikon.

6. Asiakasta pitää muistuttaa.

Jos 1-2 muistutusta asiakkaalle ei auta, voit ottaa yhteyttä Ninjoun asiakaspalveluun. Ninjou voi erillisestä pyynnöstä lähettää myöhässä olevalle maksajalle muistutuslaskun. Huomaa että tästä tulee asiakkaallesi kuluja, joita ei voi olla maksamatta. Jos lasku sisältö ei vastaa sopimusta, joudut itsekin vastaamaan syntyneistä kuluista. Tarkista ennen muistutuksia alkuperäisen sopimuksen sisältö.

7. Jos edellä mainitut keinot eivät ole auttaneet, siirry perintään.

Ninjou voi hoitaa pyynnöstäsi asiakkaan maksamattomien laskujen perinnän, mikäli erikseen sitä pyydät. Perinnässä pyrimme löytämään kaikkien osapuolten kannalta kunnioittavia ratkaisuja. Perintä ja sitä seuraava ulosotto ovat viimeiset ja raskaimmat työkalut laskutuksessa, kulut ovat huomattavia asiakkaallesi. Laskutuksen oikeellisuudesta pitää olla täysin varma tässä vaiheessa, olethan sopinut kirjallisesti töistäsi? Varaudu osoittamaan, ettei laskussa ei ole reklamoitavaa. Kuluja voidaan aiheettomista laskuista osoittaa myös sinulle.

Voinko saada palkkani ennakkoon?

Ninjou tarjoaa kevytyrittäjilleen myös ennakkopalkan mahdollisuutta. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että voit saada palkkasi tilillesi ennen kuin asiakas maksaa laskusi. Ninjoun ennakkopalkan palvelumaksu on 7,5 %.

Hyvä tietää Ninjoun ennakkopalkasta

  • Kun kyseessä on ennakkopalkka, peritään kyseisestä palkanmaksusta 7.5% suuruinen palvelumaksu normaalin palvelumaksun sijaan. Hinnassa on huomioitu Ninjoulle ennakkopalkan maksamisesta aiheutuvat riskit. Silloin tällöin Ninjou ei nimittäin saa rahojaan, eikä niitä peritä kevytyrittäjältä, vaan loppuasiakkaalta.
  • Ennakkopalkan yläraja on yleensä noin 2000 euroa kuukaudessa. Tästä kevytyrittäjä voi kuitenkin neuvotella kanssamme. Varsinkin pidempien laskutussuhteiden ja vakavaraisten yritysten kohdalla voidaan tehdä poikkeuksia.
  • Ennakkopalkka voidaan myöntää positiivisen maksuhistorian omaavien yritysten laskuja vastaan. Yrityksen luottoluokituksen tulee olla vähintään A ja yrityksen pitää olla yli vuoden vanha.
  • Ninjou pidättää oikeuden kieltäytyä myöntämästä kevytyrittäjälle ennakkopalkkaa, mikäli laskutettavan loppuasiakkaan laskutushistoria ei ole riittävän pitkä tai laskutettavalla yrityksellä on Ninjoulle myöhästyneitä tai maksamattomia laskuja ennestään.
  • Yksityishenkilöiden laskutuksia vastaan ennakkoa ei ole mahdollista saada. Ennakkopalkkaa voidaan maksaa vain avoimille yhtiöille, kommandiittiyhtiöille, osakeyhtiöille tai julkisyhteisöille, kuten kunnille tai kaupungeille osoitettuja laskuja vastaan. Toiminimiyrittäjille lähetettyjä laskuja voidaan joissakin maksaa ennakkopalkkana, mutta asia käydään käpi tapauskohtaisesti.
  • Ninjou kantaa pääsääntöisesti riskin myöntämästään ennakkopalkasta. Et joudu maksamaan ennakkopalkkaa takaisin, jos Ninjou on tehnyt päätöksen maksaa palkan nopeasti ja asiakkaan maksukyky osoittautuu heikoksi tai lasku jää kokonaan maksamatta. Asiakkaan taloudellinen tilanne voi muuttua nopeasti, eivätkä kaikki luottokelpoisuuden mittarit tätä heijasta reaaliajassa. Edellä mainitut riskit on huomioitu ennakkopalkan palvelumaksussa.
  • Huomioithan, että saatat kuitenkin joutua korvaamaan ennakkopalkan Ninjoulle, jos antamasi laskutustiedot eivät pidä paikkansa ja asiakas hylkää laskun sopimuksen vastaisena.

Valelaskutuksesta teemme aina rikosilmoituksen.